STOCKHOLMS FENOMEN DEL 1

2012-09-27 @ 16:45:57

Jag har inte bott i Stockholm många dagar men trots det så har jag märkt några olika fenomen som stockholmare har för sig. Inte bara saker som människor gör utan också hur staden fungerar med alla dessa oskrivna regler som man ska ”följa”. Jag tänker inte ta upp alla fenomen som jag har uppmärksammat nu, men dom kommer komma lite pö om pö här i bloggen. Det första jag tänkte ta upp är stressen.

Stockholm är en stad som håller ett högt tempo och om man inte är medveten om sitt eget tempo så kan det vara lätt att ryckas med i Stockholms stressiga takt. Visst om jag inte är stressad och inte har bråttom så behöver jag inte springa till tunnelbanan eller bli förbannad om man missar den, fast nästa kommer om 2 min (vilket vissa verkar tycka är en evvvvighet). Men även fast jag inte vill och även fast jag försöker att inte irritera mig på det så gör jag det lite gran. Jag tycker att det hade varit skönt om alla tog någon minut att andas och inte stressa så fruktansvärt. Självklart vet jag också att alla som bor i Stockholm stressar inte och alla springer inte till tunnelbanan varje dag. Och jag vet också att jag kommer att vara stressad vissa dagar och vara irriterad på dem så står på ”fel sida” i rulltrappan till tunnelbanan då man har bråttom.

Men som sagt, om alla skulle ta någon minut extra till att prata med någon, vara trevlig eller bara slappna av så tror jag att Stockholm skulle bli till en ännu bättre stad. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0