VÄLDIGT VÄLDIGT LÄNGE SEDAN

2013-08-13 @ 20:47:38
HEJ! JA DET HÄR VAR JU VÄLDIGT länge sedan, jag bloggade alltså. Men men jag tänker inte lägga någon större förklaring på varför det har varit så. Det är ju oftast därför jag drar mig ifrån att börja skriva igen eftersom att man "måste" förklara varför det har dröjt så länge sedan sist. Men också för att jag känner att jag måste skriva en sjuk lång smmanfattning av vad som har hänt i mitt liv sedan sist jag bloggade. Hur som hälst så tänker jag inte göra det den här gånger. Slutpratat om de!
 
Någonting som jag tänkte ta upp nu är ett problem eller man kanske ska kalla det för ett fenomen som jag stötte på idag, inte första gången dessutom. Det som hände var att jag var på väg hem ifrån jobbet med tunndelbanan. Självklart så är det fullproppat i vagnarna och det är många som är på väg hem ifrån sina jobb men det är även mycket turister kvar i Stockholm som även dom reser med tunndelbana. När jag har åkt några stationer så kliver det på en spansk familj. Två äldre söner i 30 års åldern, en gravid kvinna som verkade vara tillsamman med en av männen och så var det en kvinna som jag tror var deras mamma, hon var gammal kanske 75 år.
Det som händer nu är att de går in i tunnelbanan som är full med folk, kollar sig omkring och aktivt letar sig bort för att hitta någon stans att sitta för den gamla kvinnan och den höggravida kvinnan men inget händer. INGEN i hela vagnen ställer sig upp för dessa två kvinnnor.
Det finns så mycket som jag blir arg över i en sådan här sitatuon men främst så blir jag ledssen och fudersam över hur vårt samhälle ser ut. Hur det sociala beteendet oss imellan är så fruktansvärt konstigt. Visst att man inte behöver prata med alla, man behöver inte lyssna om man inte vill. Men man kan se till att visa varandra hänsyn genom att tillexempel ställa sig upp för en gammal kvinna, le mot någon och säga tack när andra människor flyttar på sig för att du skall få komma ut ur tunnelbanan. Det är klart att alla människor har dåliga dagar och sitter på väg hem och tänker på annat med sina hörlurar placerade i öronen med hög volym. Men Hallå! Vakna upp lite i blan ifrån den bubblan och visa lite hänsyn mot människorna i er omgivning. Vi bor här tilsammans och det hade varit mycket trevligare om alla någon gång kunde visa varandra lite hänsyn.
 
Jag drar inte alla över en och samma kamm här men det här vara något som retate upp mig och det var skönt att få ventilera av mig min åsikt kring ämnet här. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ala

Du har så rätt! Typiskt Sthlm-syndrom. Fast jag vet inte om det är bättre i Skåne...

Svar: Nej det kanske det inte är, men där är det lite lungare tempo så det är inte lika många som fastnar i "ignorera omvärlden bubblan" haha
Lina Didriksson

2013-08-14 @ 23:09:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0